Vakantie en vrije tijd!

16 juli 2017 - Boracay, Filipijnen

Lieve allemaal🙋‍♀️,

Zoals belooft zou ik een blog schrijven over wat er allemaal in onze vrije tijd te beleven valt. Eigenlijk moet ik ook nog een blog schrijven over de laatste 4 weken stage. Deze laat heel eventjes op zich wachten en komt later.

Aangezien wij alleen van maandag tot en met donderdag werken is elke weekend een lang weekend. De meest indrukwekkende en leuke dingen zal ik beschrijven in deze blog.

De broer van onze stagebegeleider ging trouwen.. en wij waren uitgenodigd. Het was een simpele bruiloft want de grote bruiloft gaan ze volgend jaar pas plannen.👫

Het werd gevierd met heerlijk eten, karaoke en gezellige mensen. Dit was een hele gezellige avond! Hierbij was ook een varken aan het spit aanwezig, genaamd lechon. Natuurlijk hebben we dat ook even geproefd, ik vond het best lekker smaken. Op de bruiloft was heel de familie van yetyet, de echtgenote van pinpin, de broer van Janice aanwezig. Iedereen heeft genoten van de bruiloft en het kersverse echtpaar vond het ook gezellig.

Wij waren uitgenodigd op een fiësta van de architect van de familie van Janice. Dit hebben wij gecombineerd met een middag kijken op de universiteit in miagao, hier werkte deze man ook. Dit was een erg groot terrein met veel verschillende gebouwen. Het grootste verschil met Nederland is misschien wel het aantal natuur dat hier nog aanwezig is op een school, buiten het gebouw om. Hierna zijn wij naar een andere barangay gegaan. Ik weet niet meer zeker of ik het al verteld heb in eerdere blog's maar een barangay is een wijk, miagao bestaat uit 119 barangay's. In deze barangay was een grote ‘hanging bridge’. Deze is gemaakt van bamboo. Hier zagen wij 3 jongens lopen van ik gok 8,10 en 11 jaar oud. Zij liepen alle drie met een betonnen steen om een huis van te maken.. dit was hun werk. Per steen die ze vervoerde ontvingen ze 3 peso dit is omgerekend ongeveer 5 eurocent. Als je de hanging bridge over gestoken was kwam je bij een kleine gemeenschap uit die allemaal leven in bamboohuisjes. Hier was een pottery aanwezig. Een oude vrouw van 83 jaar maakte deze potjes zelf met de hand.🏺

Hierna zijn wij nog langs een weverij geweest, hier mochten we zelf ook een stukje weven als we wilde. Ik heb dit overgeslagen, ik ken mijn eigen klunzigheid wel en wilde geen lapje stof verpesten. Wel heb ik even voor het idee en een foto achter de weeftafel gezeten.

Hierna zijn wij gaan eten bij de architect die ons uitgenodigd had. Zij hadden de hele familie uitgenodigd en allemaal lekker eten gehaald.

Later op de avond was er een groot feest, hier hebben wij gedanst met de kinderen. Dit was heel erg leuk om te doen!💃🕺👯‍♀️

Wij zijn met een aantal collega's van het health center een dagje naar het eiland Guimaras geweest.🏝 Dit is een eiland dat bekend staat om zijn zoete mango's. Één keer in het jaar word hier een mangofestival georganiseerd. Helaas zijn wij hier maar een halfuurtje geweest. We hebben heerlijk in de zon gelegen en gezwommen in de zee. We zijn met een bootje naar een aquarium in de zee geweest. Hier worden vissen onderzocht. We mochten vissen hier eten geven en met onze voeten in het water zodat deze aan je voeten gingen knabbelen.

Er was een speciale plek ingericht voor schildpadden. Hier werden schildpadden opgevangen die gewond zijn of vast hebben gezeten in vissersnetten. De schildpadden worden hier goed verzorgd. Als ze genoeg aangesterkt zijn worden ze weer terug geplaatst in de zee. Wij hebben ook een schildpad mogen wassen.

Natuurlijk hebben wij op guimaras een heleboel mooie foto's gemaakt en lekker mango's gegeten. Het was al met al een gezellige dag met onze collega’s, ik vond het echt heel leuk dat ze graag met ons mee wilde om ook het een en ander te laten zien.

Het weekend hierna zijn wij met een aantal collega's gaan uit eten, hierna hebben wij met zijn allen nog wat gedronken in ons boarding house. Dit was een erg gezellige avond en zo leer je elkaar beter en op een andere manier kennen. Wij hebben gegeten bij Sulu garden, blijkbaar is dit voor de lokale bevolking een duurder restaurant. Zij bestellen vooral veel kleine gerechten terwijl wij gewend zijn om ieder voor zich eten te bestellen.

De dag hierna zijn we met een aantal van ons wezen zwemmen bij een resort in San Jaquin, dit is een stadje verder op. Op de heenreis zijn we hier heen gegaan met de Tricycle, aangezien het resort wat verder weg lag moesten we met twee verschillende tricycles. Er werd ons gezegd dat we met een 'yellow bus' of Tricycle terug konden. Deze zouden regelmatig voorbij rijden als we niet te laat naar huis zouden gaan. We hebben een hele tijd voor het resort gewacht. Aangezien het resort een beetje afgelegen langs de weg lag en niet in de buurt van het dorpje zijn wij maar een stukje gaan lopen. Gelukkig kwam er een yellow bus aan en konden we nog mee naar huis! Het was een erg relaxte dag bij een bijna leeg zwembad. 🏊‍♀️☀️🏝

Vanuit de health center zijn wij mee gevraagd om mee te lopen aan een optocht tegen HIV en AIDS. Dit hield in dat we moesten verzamelen bij het gemeente huis. Vanuit daar hebben wij een rondje om de kerk gelopen met allemaal spandoeken. Wij hadden een lied ingeoefend dat gaat over hiv en aids, deze hebben we met heel de health center gezongen. Hierna heeft een man, die zelf hiv heeft, zijn verhaal verteld. Het was erg interessant om te horen hoe HIV of AIDS het leven kan beïnvloeden. We hebben deze avond afgesloten met het aansteken van kaarsjes.

Dokter Jessel van de health center heeft ons uitgenodigd om een nachtje in haar huis te slapen en de volgende dag vroeg te vertrekken naar isla gigantes. Dit is een eilanden groep, van kleine prachtige witte stranden eilanden. Hiervoor moesten we om 3uur snacht's opstaan. Dokter Jessel heeft echt een prachtig huis. Wij waren op donderdag naar iloilo vertrokken, hier woont zij. Eerst zijn wij naar de supermall gegaan, een heel groot winkelcentrum, om een snorkelsetje en waterschoenen te kopen. Hier hebben we ook gegeten. Er waren twee collega's van het health center mee. Bij isla gigantes zijn wij wezen island hoppen. We hebben vijf verschillende eilanden gezien, de een nog mooier als de ander. We hebben gezwommen in een lagoon en in de zee! De stranden waren wit en de zee was helder blauw🏝😍

We hebben geluncht op een van de eilanden, een lekkere BBQ. Op dit eiland konden we ook mee op de banaan achter de boot! Ook deze uitdaging zijn wij aangegaan! En wat was het leuk, maar wel lastig om op de banaan te blijven zitten.

Wij hebben een Nederlandse man leren kennen die nu in Miagao. Hij is geëmigreerd vanwege dat zijn vrouw hier woont. Deze man was jarig en had ons uitgenodigd, hij werd 70jaar!🎈 Uiteraard zijn wij naar zijn verjaardag geweest. Zijn huis staat op een berg en is nog niet helemaal af maar wat een mooi huis is dat! Later zou ik ook wel een huisje hier willen voor de vakanties 😉. De familie van zijn vrouw was aanwezig en hij had een vrouw uitgenodigd die een Nederlandse man heeft gehad. Met deze man had zij één dochter, helaas is hij zelf acht jaar geleden overleden. Het leuke was dat zij nog wel een beetje Nederlands kon spreken. Haar dochter vond het heel erg leuk om Nederlandse mensen te ontmoeten en de taal te horen!🇵🇭🇳🇱

Hierna hebben we een weekje vakantie gehad! Wij zijn naar Boracay gegaan.

Samen met Monica, Anouk en linde ben ik acht nachtjes daar gebleven. De andere vier zijn vier daagjes naar Boracay geweest met ons en daarna door naar Antique. Op Boracay hebben we gedoken, en wat was dit mooi om te doen! 🐠🐟🐳Gelukkig hebben wij eerst uitleg gekregen en geoefend op een ondiep stukje zee. In het begin was het heel erg wennen om via mijn mond te moeten ademen, ik werd er een beetje angstig van. Hierna zijn we met de boot naar het duikgebied gegaan. We moesten op de rand gaan zitten en ons naar achteren laten vallen omdat we een zuurstof fles op de rug hadden. In het begin vond ik het echt een beetje spannend aangezien je vaak je oren moet poppen en voor mijn gevoel gingen wij best wel diep de zee in. Maar wat was het mooi! En wat hebben wij mooie vissen gezien! Echt een super ervaring en een aanrader voor iedereen!! Ik zou dit zo weer over doen!

Op Boracay hebben wij ook twee verschillende tours gedaan. Met één tour zijn wij naar een grot gegaan en een waterval! Hier konden wij van rotsen afspringen. Dit was ontzettend gaaf om te doen! Bij de andere tour zijn we naar het hoogste puntje van Boracay geweest. Vanaf hier kon je bijna heel het eiland zien! Hier hebben wij natuurlijk ook mooie foto's gemaakt. Hierna zijn wij nog op de foto's geweest met een krokodil, een slang en papegaaien. 🐊🐍🐦🐤 Dit zijn ook erg leuke foto's geworden haha... deze zal ik bij mijn blog toevoegen.

Verder hebben we op Boracay vooral genoten van de lekkere cocktails, de zon, het lekkere eten en het mooie strand. Op één avond ging ik met Monica één drankje doen, de rest ging al lekker naar bed en wij wilde het ook niet te laat maken. Aangezien we een hele wandeling over het strand hebben gemaakt zijn we iets langer gebleven. Uiteindelijk wilde we weg gaan maar zagen we een jongen op het zand onder een tafel liggen. De verpleegkundige in ons kwam naar boven.. we moesten deze jongen helpen. Al snel werd duidelijk dat hij veel te veel alcohol gedronken heeft samen met zijn vrienden. Hij had ook al best wel veel overgegeven. We hebben gevraagd of ze ons wilde helpen om hem op de bank te leggen, het bleek dat hij al een halfuur zo op de grond heeft gelegen. We hebben hem zo neer gelegd dat hij zijn tong niet in kan slikken, stabiele zijligging, en we zijn er bij gebleven ter observatie, niet veel later viel zijn vriendin ook weg.. ook te veel gedronken. Een jongen in de vriendengroep drinkt geen alcohol en raakte in paniek. Hij wist niet wat hij moest doen. Het bleek dat ze allemaal rond de 16/17 jaar oud waren. Na een halfuur was de jongen nog steeds niet aanspreekbaar. We hebben besloten om hem maar naar het ziekenhuis te brengen. De rest van de vrienden hebben wij het advies gegeven om terug te gaan naar het hotel en de 'nuchtere' jongen is met ons, de jongen en het meisje, mee gegaan naar het ziekenhuis. Toen ze eenmaal in goede handen waren konden wij weer met een goed gevoel terug naar ons hotel. 👩‍⚕️💊💉

Op Boracay zijn wij ook wezen quad rijden, lekker vol gas door de bergen heen!

Als laatste activiteit zijn wij wezen parasailen op Boracay, zoals vanzelfsprekend was dit ook weer een fantastische ervaring! Heel gaaf om gedaan te hebben! Zo in de lucht boven de zee! Echt fantastisch!

Niño was jarig en dat moest gevierd worden!! Wij hebben niño voor zijn verjaardag een taart en wat biertjes gegeven. Later op de avond kwamen de huiseigenaren met hun neef en de vrouw van niño. Er werd gedanst door iedereen en het was een erg gezellige avond. 🎂🍺🍻

Het weekend hierna zijn wij uitgenodigd door yetyet om bij haar familie te slapen! Ik weet niet meer zeker of ik het al eerder uitgelegd had maar yetyet is de schoonzus van onze stagebegeleider. Wij hebben haar familie al eerder ontmoet op haar bruiloft maar ze wilden graag hun woonplek laten zien. Haar familie woont in Tigbauan, dit is twee steden verderop. Haar familie woont in een bamboohuisje. Hier wonen ze in totaal met zn 10'en. Wij zouden in het huis van haar oma slapen. Eenmaal daar kregen we de keus of we in het bamboohuis wilde slapen of in een groter huis(met meer luxe). Wij hebben ervoor gekozen om in het bamboohuisje te slapen.🏚🏠 We waren overigens ook maar met z'n viertjes. Namelijk alleen Monica, Anouk, linde en ik. Zaterdag zijn we in de avond heen gegaan en hebben we lekker gegeten en daarna wat gedronken met haar neefjes erbij. Echt slapen hebben we niet gedaan.. we voelden het overal kriebelen van de beestjes haha.. 🐛🐌🕷🐜🦗en we lagen met z'n viertjes in een tweepersoonsbed. Ik blijf het maar herhalen maar de mensen zijn zo vriendelijk en gastvrij! Op zondag zijn wij eerst overdag naar het strand gegaan, hier zijn ze geen blanke mensen gewend dus werden wij nogal aangestaard. Na de lunch zijn wij terug gegaan naar haar familie. Daar heb ik nog eventjes geslapen, ik was zo ontzettend moe.😴 In de avond zijn wij met allen acht bij elkaar gekomen en naar het bearland resort gegaan. Icie en Janice waren hier ook mee, en enkele familieleden van yetyet. Hier hebben ze een heel mooi zwembad, was een BBQ en een show vanwege vaderdag. Bij deze show trad een jongen op gekleed als vrouw. Hij voerde een toneelstuk op en maakte hierbij geregeld paarden geluiden🐴. Op de BBQ

Haar neef was de donderdag jarig en wij waren uitgenodigd, wat leuk! 🍻🎂🎈💊

Op donderdag zijn wij naar de verjaardag geweest en daar waren een aantal vrienden aanwezig van de neven van yetyet. We hebben met z’n allen wat gedronken en gegeten. Het werd al laat toen wij naar huis toe wilde gaan. Gelukkig zijn zij bevriend met een tricycle rijder, hij wilde ons wel terug brengen mits er iemand met hem mee ging zodat hij niet alleen terug hoefde. Met de tricycle lijkt deze afstand veel langer als met de jeepney, omdat deze natuurlijk overvol zat.

Het weekend wilde we niet in het boardinghouse wachten dus hebben wij besloten om een nachtje naar het bearland resort te gaan.  Hier hebben wij lekker gezwommen, gerelaxt en foto's gemaakt. Hier ben ik samen met Monica Anouk en linde geweest, de andere vier waren in Cebu. Het was fijn om even weg te zijn van het boardinghouse en wat meer luxe om ons heen te hebben.

De dinsdag hierna hadden wij het vrijgezellenfeestje van doctor palmos. Zij ging namelijk vrijdag trouwen en het vrijgezellenfeestje is geregeld vanuit de health center. Het thema was 50tinten grijs. Iedereen moest zwarte kleren aan doen en een masker op! Ze hadden een stripper ingehuurd, piemelcakejes gekocht en leuke spelletjes bedacht. Dit was een erg gezellige avond! We hebben met zn allen erg veel gelachen! De spelletjes moesten we tegen elkaar spelen. Het waren spellen als spijkerpoepen, een banaan pellen en eten en daarbij mag je alleen de mond gebruiken.

Op de vrijdag was dan eindelijk de bruiloft! De dresscode was een blauwe of grijze jurk. Hiervoor ben ik samen met Monica, Louie, Julie Ann en Jermaine gaan shoppen in iloilo. Wat was het een ellende om een mooie passende jurk in die kleuren te vinden maar het was me gelukt!👗Ook had ik samen met Monica hakken gekocht.👠 Aangezien ik nooit op hakken loop hebben we hier wel op zitten oefenen zodat het er een beetje leuk uit zag haha... De bruiloft was echt ontzettend mooi! Dit werd gehouden in de kerk van Miagao.💒 Iedereen was heel mooi gekleed en het was echt heel leuk om een Filipijnse bruiloft mee te maken. Er zijn veel foto's gemaakt die dag en aan het einde van het feest werd daarvan al een film gedraaid! Er waren ontzettend veel mensen aanwezig. Ik vond het echt heel leuk dat wij ook welkom waren. Ik heb zeker genoten van deze dag en er zijn een hoop leuke foto's gemaakt. Ik zal enkele foto's toevoegen aan deze blog! 😍 De schoonbroer van doctor palmos was ook aanwezig, hij heeft vroeger in de klas gezeten bij Janice. Hij woont in Cebu en vertelde dat als we daar langs willen komen we hem kunnen contacten voor een rondleiding of als we vragen hadden voor een hotel. Ik wilde hier graag nog met papa, mama en Pieternel naartoe.🏝

Het volgende weekend wilde Monica en ik iets ondernemen. We hadden nog maar een korte tijd voordat de stage afgelopen is. Wij hebben besloten om naar iloilo te gaan en daar in een hotel te zitten. Wat was dat even lekker! Savonds zijn wij uit geweest.🍻 We werden daar echt als beroemdheden behandeld, mochten naar de VIP ruimte. Er was bewaking bij ons ik de buurt en die liepen zelfs mee naar het toilet. Ook heeft de eigenaar ons de hele tijd in de gaten gehouden. Veiliger hadden wij bijna niet kunnen zijn! Dit was een hele leuke avond. We zijn uit geweest met Dexter, hij was werkzaam in het guimbal hospital. School heeft als regel dat we alleen uit mogen met het personeel uit het ziekenhuis omdat ze het anders niet veilig vinden. Dexter kwam regelmatig naar het werk met een kater, het is daarom ook dat wij hem hebben gecontact. Hij vond het zelf een beetje spannend om met twee blanke blond harige meisjes op stap te gaan, hij heeft daarom bedacht dat wij op de hoek van de straat al uit moesten stappen en net te doen alsof wij hem niet kende. Later op de avond konden we wel met hem praten. Aan het einde van de avond werden wij door de eigenaar van verschil clubs terug gebracht naar ons hotel. De dag daarna zijn wij nog even snel naar het winkelcentrum geweest om te pinnen en de laatste spulletjes te kopen.

Tijdens onze overnachting in iloilo hebben Monica en ik ook besloten om het laatste weekend een weekendje weg te gaan. De keus waar we heen wilde gaan was snel gemaakt, Boracay!🏝 Zo konden we nog een laatste keertje samen genieten van de cocktails, het strand en de zon! We hadden een hotel geboekt die aan het strand lag.  Deze lag midden op Boracay, waardoor we overal makkelijk bij konden. In Boracay zijn wij gaan paardrijden.🐎 Dit wilde we allebei heel graag doen. Aangezien ik op paard rijden heb gezeten en Monica ook al vaker paard heeft gereden konden we lekker galopperen door de bergen heen! En wat was het leuk om dit te doen! Ook was het leuk om iedereen weer terug te zien van onze eerdere reis naar Boracay. Wij zijn nog wezen eten bij sensi, het lekkerste restaurant op Boracay. Hier zijn wij in onze week vakantie elke dag geweest. We zijn het laatste weekend elke avond uit geweest.💃👯‍♀️

Aangezien ik deze blog beetje bij beetje heb geschreven hoop ik dat het allemaal een beetje klopt en ik niet te veel vergeten ben om te schrijven. Binnenkort volgt er een nieuwe blog over mijn laatste weekjes stage lopen! Het loopt allemaal een beetje achter maar ik heb niet altijd tijd en zin om een blog te schrijven. Het is natuurlijk ook niet leuk als jullie alles al weten want dan heb ik niks meer te vertellen als ik weer terug in Nederland ben. Ik hoop dat ik niet veel te vaak heb gezegd hoe leuk ik alles vind maar ik vind het echt geweldig hier! De mensen zijn zo vriendelijk en gastvrij! Overal zijn wij welkom en word er van alles voor ons geregeld😍

Liefs,

Annemijn

1. Marijke schoppers:
    16 juli 2017
    Wat fantastisch zeg,een ervaring voor je leven! Leuk en boeiend geschreven,nog even en je kunt weer met je familie knuffelen
  2. Monica:
    16 juli 2017
    Schatje wat heb je het goed geschreven. Wat hebben wij een geweldige tijd gehad samen en daarom was het afscheid ook zo zwaar... ik mis je en ik kijk uit naar het moment dat we weer samen op avontuur kunnen ( al is het alleen maar shoppen in Nijmegen of iets anders.) En dan gaan we samen nog een keer samen genieten van al onze foto's samen.... dit zijn er nogal wat!!!
    Geniet van je laatste weken daar want ik heb alweer heimwee naar alles daar!!!
    Always take care and don't skip your dinner twinnie dinnie xxxxxxxx
  3. Mariette:
    19 juli 2017
    Lieve Annemijn, wat een ontzettend leuk verhaal! Jullie hebben er echt iets van gemaakt! nu inmiddels pap, mam en Piet ontvangen voor de afsluiting van je mooie avontuur...ik wens jullie een hele mooie vakantie toe en het zal goed voelen om ze te zien en bij te praten! Tot volgende maand en een stevige knuffel! !XxX