aankomst papa, mama en Pieternel.

8 augustus 2017 - Miagao, Filipijnen

Lieve allemaal🙋‍♀️,

Daar waren ze dan ein-de-lijk, papa mama en Pieternel. We hebben samen nog drie geweldige weken door gebracht in het mooie Filipijnen.🇵🇭😭

Op 18 juli kwamen papa, mama en Pieternel na een hele lange reis aan op Boracay, op de haven heb ik ze opgewacht. Wat een geluksmomentje was het om hun weer terug te zien. Ik had van te voren al een resort geboekt op Boracay aangezien ik hier vier dagen van te voren ben geweest met Robin en haar ouders.

Gelukkig waren papa, mama en Pieternel ook blij met het resort dat ik uitgekozen heb.

We zijn begonnen met cocktails drinken bij het resort in het restaurant. Hierna hebben we wat gegeten en zijn we naar chacha’s gegaan. De bar waar we de rest van de vakantie op Boracay elke avond kwamen. Hier hadden ze nou eenmaal gezellig personeel en de whiskey waar papa van houdt. Ze hadden hier ook heerlijke cocktails, met name de ‘a really cheesy umbrella tiki drink’ vond ik erg lekker, deze heeft de smaak van koko’s en ananas.

We hebben nog een drankje gedaan met Robin en haar ouders als afsluiting van hun vakantie en zodat papa en mama ook wisten met wie ik op vakantie ben geweest.

Op de donderdag zijn we gaan duiken. Ik had het duiken al eerder gedaan op Boracay dus wij zijn naar dezelfde duikschool gegaan. Papa heeft al eens eerder gedoken in Indonesië en voor mama en Pieternel was het de eerste keer. Het duiken ging goed, alleen mama kreeg erg veel last van haar oren en is daarom snel weer terug naar de boot gegaan. Gelukkig hebben we wel foto’s met mama erbij. Wij hadden drie mensen mee als begeleiding, wat een geluk. Eén man is in opleiding om duikinstructeur te worden en een was extra voor de foto’s te maken. Wij zijn twaalf meter diep gegaan met het duiken! Wat een ervaring was het weer! Hele mooie vissen en zeesterren gezien. 🐠🐟🐳 Na het duiken is mama helaas naar de dokter geweest voor haar oor, deze moest na 3 dagen druppelen uitgespoten worden.

In Boracay hebben we ook op een quad gereden. Tijdens het quad rijden begon het te regenen, we kregen poncho’s aan. De regen tijdens het quad rijden had ook wel weer wat leuks vond ik. De poncho’s maakt niet heel veel uit want uiteindelijk waren we toch nog doorweekt. Gelukkig vonden papa, mama en Pieternel dit ook leuk.

We hebben niet elke dag een activiteit gedaan aangezien we natuurlijk ook op vakantie zijn. Wel zijn we nog met een bootje wezen varen en hebben we op verschillende plaatsen gesnorkeld. Met het bootje zijn wij ook naar een eilandje geweest waar duikplanken op verschillende hoogtes stonden waar je vanaf kon springen. Natuurlijk wilde papa, Pieternel en ik de uitdaging van de 10 meter wel aan. Eenmaal boven op de duikplank was het toch hoger als ik verwacht had. Helaas is deze mooie boottocht rondom Boracay geëindigd met regen, maar dat mag de pret natuurlijk niet bedrukken.

Op Boracay zijn we ook een aantal keren gaan shoppen bij de winkeltjes en marktjes die daar zijn. Hier zijn een hoop souvenirtjes gekocht, altijd leuk!🎁

Op Boracay hebben wij regelmatig gegeten bij Sensi’s dit is wederom mijn lievelingsrestaurant op Boracay want hier hebben ze heerlijke pizza’s en carpaccio (mijn favoriete eten). S’avonds ben ik alleen uit gegaan aangezien ik van mijn eerdere reisjes naar Boracay nog een aantal mensen kende daar waar ik eerder mee ben uit geweest.💃

Na Boracay zijn wij naar Miagao gegaan. We verbleven in het bearland resort waar ik eerder ook al een nachtje had geslapen. Dit ligt twee steden van Miagao af. Wij hebben ervoor gekozen om hier te verblijven en niet in het boarding house waar ik verbleef. Bij aankomst hebben wij niet veel meer gedaan. We zijn even wat gaan drinken aan de bar en later hebben we lekker gegeten aangezien het al avond was. De volgende dag hadden wij het health center en familiebezoek bij Janice op de planning staan. Aangezien het in de ochtend lekker weer was, hebben wij in de ochtend lekker aan het zwembad gelegen. Toen het weer minder werd zijn wij gaan omkleden om met de Jeepney naar het health center te gaan. Nu hebben mama, papa en Pieternel ook een keer meegemaakt hoe het is om in een volle jeepney te zitten in de Filipijnse hitte. In het health center werden wij heel leuk ontvangen door Louie en alle anderen. Doctor Jessel was nog in een overleg, hierna heeft zij aan mijn ouders het een en ander uitgelegd over het health center en een rondleiding gegeven. Ik vond het leuk om aan mijn ouders te laten zien waar en met wie ik gewerkt heb de afgelopen tijd. Uiteindelijk zijn er ook foto’s gemaakt met het personeel dat aanwezig was in het health center. 👩‍⚕️

In de namiddag zijn wij naar Janice gegaan. Hier hebben mijn ouders haar hele familie ontmoet die toevallig ook thuis waren. We hebben een rondleiding gekregen in het grote huis van haar oom en tante dat er naast zit, ik was daar zelf ook nog nooit boven geweest. Het was fijn om aan mijn ouders te laten zien wie ons in de gaten heeft gehouden en wie er altijd voor mij was. Mijn ouders hebben hier ook nog de cheese-sticks geproefd, die ga ik zeker missen in Nederland. Rond vier uur is Icie, het dochtertje van Janice, klaar met school. Wij zijn mee geweest met het ophalen en zo hebben papa en mama gelijk ook een school van binnen gezien. Het blijft leuk om te zien hoe bijzonder de scholieren het vinden als er ‘blanke’ mensen op de school langs komen.🤩 Uiteindelijk werden we door de broer van Janice terug gebracht naar het resort dit omdat het al laat op de avond was en ik een grote koffer en twee tassen nog bij Janice had staan. Deze had ik bij Janice achtergelaten omdat ik met de ouders van Robin en mijn ouders naar Boracay zou gaan maar terug kwam in Miagao, het was dus makkelijker om een klein koffertje mee te nemen.

De dag hierna zijn wij naar het Guimbal hospital gegaan in combinatie met het boarding house waar ik heb gezeten. In het Guimbal hospital was weinig personeel aanwezig die ik kende. Wel, was er een verpleegkundige aanwezig die mijn ouders het een en ander wilde vertellen over het ziekenhuis. Het blijft moeilijk om afscheid te nemen, en al helemaal van zo’n geweldige stageplek… terwijl wij weg lopen en wachten op een jeepney sta ik er eventjes bij stil. Ooit kom ik hier terug, dat weet ik zeker.

Eenmaal bij het boarding house aangekomen zie ik dat ‘mijn oude kamer’ al veranderd is. Geen vier persoonskamer meer maar een tweepersoonskamer met een eigen toilet. Het boarding house is nog steeds niet helemaal af maar ik vind het wel heel leuk om mijn ouders rond te leiden. Ik heb de huiseigenaren ook voorgesteld aan mijn ouders en Pieternel, zij hebben ons uitgenodigd om nog een laatste keer bij hun winkel langs te gaan. Papa en mama waren erg onder de indruk van het huis, het was anders dan ze gezien hadden via facetime. Ik vond het echt super super super leuk om Niño weer terug te zien. Niño vond het ook leuk om mij weer te zien en na een dikke knuffel hebben wij afscheid genomen. Wij zijn nog een laatste keertje over de markt gelopen. Van de eigenaren van het boarding house hadden wij alle vier een shirt gekregen van Miagao als aandenken.👕👚

Aan het einde van de avond moesten de koffers weer ingepakt worden, de dag hierna zouden we namelijk gaan shoppen in iloilo en in de avond vliegen naar Cebu. Ik moest Miagao echt gaan verlaten.. ik voelde me daar zo thuis en overal welkom. Er is geen moment geweest dat ik me onveilig heb gevoeld en iedereen is zo vriendelijk en gastvrij. Het was even passen en meten en het duurde even maar uiteindelijk heb ik alles in de koffers gekregen. Janice en Icie kwamen ons ophalen, Janice had een jeepney voor ons geregeld aangezien we best wel wat koffers bij ons hadden. Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum kwam papa erachter dat hij zijn bril vergeten was mee te nemen bij het bearland resort. Oh oh oh nu moest papa weer terug.. het was nog eventjes spannend of hij dit op tijd zou halen. Gelukkig is alles goed gekomen👓. Pieternel en ik waren nog even aan het kijken in de winkels en mama zou alvast naar buiten gaan om te roken. Aangezien dit verboden is in Iloilo heeft mama dit stiekem tussen de auto’s gedaan en konden we op zoek gaan naar mama.

Uiteindelijk is Louie bij ons aangesloten en hebben wij samen gewacht op Doctor Jessel en haar man. Zij konden helaas niet eerder naar het winkelcentrum komen aangezien hun zoontje ziek was, ze boden ons aan om ons naar het vliegveld te brengen.✈️

Liefs,

Annemijn.